Feb 1, 2013

◕‿◕✿ Kawaii: Istimewanya Hari Jumaat


hari ini adalah hari jumaat iaitu pada 1 hb Febuari, 2013.. sekejap je dah masuk bulan 2 kan...cci harap bermulanya hari ini adalah hari yang mengembirakan buat korang begitu juga cci... :) korang semua apa khabar..cci harap sihat semuanya untuk tak membuangkan masa cci nak kongsi sesuatu buat korang yang mungkin ada yang tidak tahu dan pasti ada yang tahu.. betul tak..  ^_^



Hari Jumaat ataupun hari yang digelar Saiyyidul Ayyam (penghulu segala hari) merupakan hari pilihan Allah S.W.T dalam meletakkan kelebihan dan keistimewaan yang tidak terhingga berkatnya.

Antara peristiwa-peristiwa yang dianggap penting untuk umat Islam mengenai hari Jumaat dalam usaha mempertingkatkan ilmu pengetahuan mengenai sirah Islam adalah:-


  • Dijadikan nabi Adam dan hari turunnya ke bumi serta hari dimana wafatnya baginda.
  • Terjadi hari Kiamat selepas tiupan sangkakala.
  • Pernikahan antara Nabi Adam as dengan Siti Hawa
  • Pernikahan antara Nabi Yusuf as dengan Zulaikha
  • Pernikahan antara Nabi Musa as dengan Shafrawa
  • Pernikahan antara Nabi Sulaiman as dengan Ratu Balqis
  • Pernikahan antara Nabi Muhammad S.A.W dengan Siti Khadijah
  • Pernikahan antara Rasulullah S.A.W dengan Siti Aisyah
  • Pernikahan Sayyyidina Ali as dengan Siti Fatimah


Hari Jumaat sangat besar di sisi Allah, bahkan lebih besar dari hari raya Aidul Fitri dan Aidul Adha, kerana di antara malam dan siangnya tersimpan masa yang paling mustajab, tidak ada tabir penghalang doa insan terhadap Ilahi.



*Subhanallah berapa besarnya keberkatan di hari Jumaatkan ^_^

◕‿◕✿ Terima Kasih singgah baca...kalo senang datangla lagi yer ✿◕‿◕

25 comments:

Fiza Rahman said...

Salam jumaat cci. Thanks for sharing. Betapa indahnya hari jumaat kan.

Azzah said...

Salam jumaat cci..

najiah shaharain said...

salam jumaat yg indah

BiskOt said...

alhamdullilah masih sihat fizikal & spritual di hari jumaat ni.. :D, salam jumaat buat tuan tanah jua..

amal said...

Salam Jumu'ah barakah kak cci

May Allah bless us all , Aameeen!

◕ D Y S H A S A H H I R ◕ said...

senyummmm

Kay Lya said...

salam jumaat kak! betullah. specialnya hari jumaat kan

Nieyxzha Hassan said...

Selamat hari jumaat..besok nak gi makan gulai..hoyeah!^^

Tang mulut tu menggoda la..hikhik

♥ Safiena ♥ said...

Salam Jumaat dear.. akak nak geget doodle tu boleh? ^_^

Nurul Aini said...

Salam Jumaat Kak..betul..jumaat penghulu segala hari bagi umat islam..bukan sabtu atau ahad..

Bui Junaidi said...

MMG BYK KELEBIHAN HARI JUMAAT NI KAN..

Bui Junaidi said...

MMG BYK KELEBIHAN HARI JUMAAT KAN

Nazurah Zurah said...

Indahnya hari penghulu hari :)

uyu kawaii said...

Salam jumaat cci..

uyu kawaii said...

btw kiut doodle

Mieya Atiera said...

Subhanallah... Betapa mulianya hari JUMAAT.

Nor Abdullah said...

Bismillahirrahmaa nirraheem
Alhamdulillah,,
Hari Jumaat kat sini hari cuti dan jari keluarga,, Jumaat kat SAUDI hari tidak bekerja.. kira sabtu tu start keja.. hehehe.>

Jumaat juga adalah hari berlakunya Kiamat .. huhuhu

fatin amalina husna said...

Subhanallah..terima kasih atas pengetahuannya..=)

jumaat kat sini cuti..bila dah cuti malas dah nak buat apa2..aduyaii~ -.-

che_wawa said...

alahai cute nye.. :D

che_wawa said...

alahai cute nye.. :D

uyu kawaii said...

huhu kiut2 je doodle cci ni geramnyew huhu

uyu kawaii said...

over la plak hehe

SCG Owner AnirahAzuri said...

Comel giler!! nak mamam!

Shida Radzuan said...

alahai doodle tu cutes sgt kak cci..

Nanie said...

Esok hari Jumaat, Alhamdulillah, moga sempat. ^_^

 

Copyright © 2012 Reserved to Gerbang Perkahwinan (Doodle Blog)
Design by Ccicutedesign