Feb 8, 2013

◕‿◕✿ Quotes #12: Syuhh.. Nakal yer...


hai.. korang suke kucin tak? cci suka sangat dengan kucing kerana dia comel tau! ehehehe.
Pada sesiapa yanggeli dengan kucing tu.. harap cuba-cubalah mesra alam dengan binatang kesayangan Rasulullah saw ni ya.. banyak pahalanya.... ^_^

jom baca info yang cci sertakan ini:-


Muslim yang sejati akan menganggap bahawa semua binatang atau haiwan sebagai makhluk ciptaan Allah SWT yang mempunyai hak untuk hidup aman di muka bumi. Makhluk ini dihormati dan disayangi semata-mata kasih sayang Allah SWT kepadanya. Berpaksikan ajaran Islam yang syumul, telah digariskan beberapa adab dengan binatang atau haiwan menurut Islam.

  • 1. Memberi makan dan minum bila ia lapar dan haus
Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda bermaksud, “Dalam masa seorang lelaki (pengembara) sedang berjalan di sebatang jalan terasa makin bertambah dahaganya lalu didapatinya sebuah perigi, dia pun turun ke dalamnya lalu minum kemudian naik semula. Tiba-tiba dilihatnya seekor anjing sedang termengah-mengah terjelir lidahnya sambil menjilat tanah basah kerana dahaganya. (Melihatkan yang demikian) lelaki itu berkata: “Sesungguhnya anjing ini sedang menderita dahaga seperti yang telah aku rasakan.” Dia pun turun ke dalam perigi, lalu mengisi penuh sarung kakinya (yang diperbuat dari kulit kambing) dengan air, kemudian dia membawanya naik dengan menggunakan giginya hingga naik semula. Lalu diberinya minum anjing itu. Maka, Allah menerima amalnya yang baik itu, lalu mengampuni dosanya.” Sahabat Baginda bertanya, “Ya Rasulullah adakah kami akan mendapat pahala juga jika berbuat baik kepada haiwan itu?” Baginda menjawab, “Pada tiap-tiap (makhluk yang hidup) yang lembut basah (daging) hatinya ada pahala (bagi orang yang berbuat baik kepadanya).” (Hadis riwayat Muslim)

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, “Siapa tidak menyayangi, ia tidak akan disayangi.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, “Sayangilah sesiapa sahaja yang ada di bumi, nescaya kalian disayangi sesiapa sahaja yang ada di langit.” (Hadis riwayat Tabrani dan al- Hakim)

Di dalam hadis lain daripada Abu Hurairah r.a., katanya Rasulullah SAW bersabdanya, “Bahawa seorang perempuan pelacur melihat seekor anjing pada suatu hari yang cukup terik panasnya sedang berpusing-pusing mengelilingi sebuah perigi sambil menjelirkan lidahnya disebabkan dahaganya. Perempuan itu segera mengambil air perigi dengan sarung kakinya (yang diperbuat dan kulit kambing) dan diberi minum kepadanya. Dengan (perbuatan yang baik) itu Allah mengampunkan dosanya.” (Hadis riwayat Muslim)

  • 2. Menyayangi dan mengasihinya
Ketika Rasulullah SAW melihat orang-orang menjadikan burung sebagai sasaran anak panah, baginda bersabda, “Allah melaknat siapa sahaja yang menjadikan sesuatu sebagai sasaran.” (Hadis riwayat Abu Daud dengan sanad sahih)

Rasulullah SAW melarang menahan haiwan untuk dibunuh dengan sabda Baginda, “Barangsiapa yang menyakiti ini (burung) dengan anaknya; kembalikan anaknya padanya.” (Hadis riwayat Muslim)

Rasulullah SAW bersabda sebagaimana kedua hadis di atas kerana melihat burung dan anak-anak akan melalaikan dari mengingati Allah. Ini sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud, “Hai orang-orang yang beriman, janganlah harta-hartamu dan anak-anakmu melalaikan kamu dari mengingat Allah. Barang siapa yang membuat demikian maka mereka itulah orang-orang yang rugi.” (Surah al-Munafiqun, ayat 9)

Rasulullah SAW bersabda, “Kuda terbahagi kepada tiga jenis, seseorang mendapat pahala (kerananya), seseorang yang mendapat pakaian (kerananya), dan seseorang mendapat dosa (kerananya). Adapun orang yang mendapat pahala kerana kuda ialah orang yang mengikatnya di jalan Allah, dan memperpanjangkan talinya di tanah lapang, atau di padang rumput. Maka apa sahaja yang terjadi pada kuda tersebut di tanah lapang atau padang rumput, maka orang tersebut mendapat kebaikan-kebaikan. Jika orang tersebut memutus talinya, kemudian kuda tersebut berjalan cepat satu langkah, atau dua langkah, maka jejak-jejaknya, kotoran-kotorannya adalah kebaikan-kebaikan baginya, serta kuda tersebut bagi orang tersebut adalah pahala. Orang yang mengikatnya kerana ingin memperkayakan diri, namun ia tidak lupa hak Allah di leher, dan tulang punggung kudanya, maka kuda tersebut pakaian untuknya. Sedang orang yang mengikatnya untuk sombong, riya’, dan bermusuhan, maka kuda tersebut adalah dosa baginya.” (Hadis riwayat Bukhari)

  • 3. Berlaku baik ketika menyembelihnya
Cara Islam mengatur hubungan manusia sesama manusia, malah juga hubungan manusia dengan binatang dan seluruh alam ini, adalah bukti kerahmatan itu, umpamanya sewaktu melakukan penyembelihan binatang, Islam telah memberi garis panduan yang lengkap bagaimana melakukannya.

Di antaranya sabda Rasulullah SAW daripada Abu Ya’la Syaddad Ibnu Aus r.a., “Sesungguhnya Allah telah mewajibkan berbuat ihsan ke atas tiap-tiap sesuatu, maka apabila kamu membunuh elokkanlah pembunuhan itu, dan apabila kamu menyembelih maka elokkanlah penyembelihan itu, dan hendaklah salah seorang kamu menajamkan pisaunya dan hendaklah dia menyelesakan binatang sembelihannya.” (Hadis riwayat Muslim)

  • 5. Harus membunuh binatang yang membahaya seperti ular, kala-jengking dan sebagainya
Dari Aisyah r.a., dari Rasulullah SAW sabdanya, “Terdapat lima jenis binatang merbahaya yang boleh dibunuh di luar tanah haram ataupun di dalam tanah haram iaitu ular, gagak, tikus, anjing gila dan helang.” (Hadis riwayat Muslim)

Hadis riwayat Ummu Syarik r.a., katanya, bahawa Rasulullah SAW menyuruhnya untuk membunuh cicak. Dan dalam hadis Ibnu Abu Syaibah: Dia menyuruh. (Sahih Muslim No.4152)

Hadis riwayat Aisyah r.a., bahawa Rasulullah SAW menamakan binatang cicak dengan sebutan ‘fuwaisik’. (Sahih Muslim No.4155)

Pada hakikatnya Islam mengajar umatnya untuk menyayangi binatang bagi kelangsungan hidupnya, walaupun kita diberikan kuasa untuk menguasai mereka (membunuh mereka dengan tujuan yang baik). Ini kerana Islam melarang kita bertindak menyalahgunakan kuasa dengan menganiayai binatang dan memperlakukan mereka sesuka hati.

  • 6. Menunaikan zakat binatang jika cukup nisabnya
Dari Abu Dzar r.a. berkata : Aku telah datang kepada Rasulullah SAW bermaksud, “Demi jiwaku dalam kekuasaan-Nya atau Demi Tiada Tuhan Selain daripada-Nya, atau sebagaimana janji/sumpah. Apabila seseorang memiliki unta, sapi atau kambing/biri-biri, tidak menunaikan haknya (zakatnya), maka pada hari kiamat nanti dia tampak lebih besar dan gemuk dari dirinya yang biasa. Ternak-ternakannya akan memijak-mijaknya dengan telapak-telapak kakinya dan menanduknya dengan tanduk-tanduknya. Setelah selesai rombongan ternakan terakhir memijaknya, maka yang pertama mengulanginya pula, itulah hukuman yang ia perolehi.” (Hadis riwayat Bukhari)

Firman Allah SWT yang bermaksud, “Tidakkah mereka melihat bahawa sesungguhnya kami telah menciptakan bagi mereka dengan kekuasaan kami binatang ternakan untuk mereka miliki dan kami peruntukkan binatang-binatang itu untuk mereka, maka sebahagian daripadanya jadi kenderaan mereka dan sebahagian lagi mereka makan. Dan daripadanya mereka dapatkan manfaat-manfaat yang lain berupa minuman, apakah mereka tidak bersyukur?” (Surah Yasin, ayat 71-73)

  • 7. Tidak melalaikan diri dengan binatang peliharaan sehingga lupa mengingati Allah
Erk... saya kurang pasti akan yang ini. Mungkin saja ada di antara kita yang terlalu leka dengan binatang peliharaan hingga terlupa untuk solat atau berzikir mengingati-Nya, seperti yang telah firman Allah SWT dalam al-Quran yang bermaksud, “Hai orang-orang yang beriman, janganlah harta-hartamu dan anak-anakmu melalaikan kamu dari mengingat Allah. Barang siapa yang membuat demikian maka mereka itulah orang-orang yang rugi.” (Surah al-Munafiqun, ayat 9)



info kredit untuk :- http://laman-seri.blogspot.com


p/s:- Jadi pastikan korang melayan mereka secara  ini sama saperti Rasulullah  melayan mereka ini kerana mereka juga adalah makhluk allah swt.

◕‿◕✿ Terima Kasih singgah baca...kalo senang datangla lagi yer ✿◕‿◕

20 comments:

♥ Safiena ♥ said...

Akak suka sangat dengan kucing. Macam2 jenis bulu kucing yang kakak bela di rumah hehe.. Comel kan.

ary_lee said...

Okeyh. After baca ni ary pelik, kenapa hari ni ramai post pasal penjagaan haiwan ni? Hari haiwan sedunia kah? hahahaXD

Nieyxzha Hassan said...

comel la..ni untuk projek tu ker?

munirah :) said...

kucinnnnnn
sama sama la kita menyayangi makhluk Allah :)

deno said...

deno suka kucing.. baru2 ni ada sekor anak kucing tiba2 je ada kat umah.. skrg still ada anak kucing tu, deno bagi nama dia "clumsy" sbb dia nakal sgt2 .. tapi dia manja... :)

Alif Ismail said...

miaw...miaw...kucing alif baru selamat melahirkan 7 ekor baby kembar yang bermacam2 kaler..huhuhu..

Siti Anirah Azuri said...

Tapi AA tak suka kucing lah kak... macam mana tu? hehe

Cheq Tuex said...

ouh kucing2 emg ske sangat2 koz dea tu kiut miut je huhu

Cheq Tuex said...

btw doodle tu still kiut

Aina Sofea said...

Comel ^_^ Teringin nak bela kucing tapi , mama tk kasi pula :/

uyu kawaii said...

wah kucing kiutnyew..

uyu kawaii said...

btw akak lukis gna tab ke??

Bui Junaidi said...

SUKA TENGOK KUCING TP X SUKA PELIHARA..X TAU PULAK YG TIKUS DLM KATEGORI YG BOLEH DIBUNUH..GUD INFO CCI

Dae Hyun said...

saya mmg suke kucing sejak kecil . doodle kucing tu comel giler !

uyu kawaii said...

bleh ajarkan lukis tak hehe

miss fluffy said...

sy suka kucin!!sgt!!heeee

Nurul Aini said...

Sedih sangat bila tengok atau dengar orang sepak2 kucing..kesian sangat. apalah dosa dia. Dia binatang, bukan ada akal. Comel doodle akak..geram nak cubit2 pipi kucing tu.

keri ikhwan said...

Kucing ngan arnab pling best

fatin amalina husna said...

husna skarang dh boleh pgang kucing..dulu kemain susah nk pgang..sebab takut..=P

kdg diorang ni pon melampau perangainyaa..>.<

Shida Radzuan said...

shida kurg la ngn kucing ^_^
tp pic tu tetap cute!!

 

Copyright © 2012 Reserved to Gerbang Perkahwinan (Doodle Blog)
Design by Ccicutedesign